Göç ve Entegrasyon Bir Fotoğraf Sergisi: 1990 Yılında Almanya’daki Türk Yaşamı

Ruhr Müzesi, Almanya'daki Türk yaşamına ait 1990 yılından fotoğraf kayıtlarını düzenlediği sergi ile ziyaretçilere sunuyor.

Burak Gücin 18 Haziran 2021

1990 yılında Almanya’daki Türkiye kökenli insanların hayatı, 21 Haziran itibarıyla Almanya’da bir fotoğraf sergisinde gösterilecek. Essen şehrinde bulunan Ruhr Müzesi, UNESCO Dünya Kültür Mirası listesinde yer alan eski maden ocağı Zeche Zollverein’de Türk fotoğrafçı Ergun Çağatay’ın (1937-2018) 116 belgesel fotoğrafını “Biz Buralıyız” (Alm. “Wir Sind Von Hier”) başlığı altında sunuyor.

Çağatay, 1990’da Fransa’nın başkenti Paris’teki Gamma haber ajansının Orta ve Kuzey Avrupa’ya işçi göçü konulu bir projesinin parçası olarak Almanya’ya gitti. Sanatçı, fotoğraf çekimlerini 1990 yılı baharında Hamburg, Köln, Werl, Berlin ve Duisburg’da altı hafta içinde tamamladı.

Göçmenlerin bireysel ve grup portreleri, iş yerinde (örneğin bir Ford fabrikasında), aile kutlamalarında veya cami ziyaretlerinde görülüyor. Çağatay bu dönemde toplamda 3 bin 500 civarında fotoğraf kaydı oluşturdu. Sergi, 30 Ekim 1961’de Almanya ve Türkiye arasında imzalanan İşgücü Anlaşması’nın 60. yıldönümü sebebiyle gerçekleştiriliyor. 21 Haziran – 31 Ekim tarihleri arasında ziyaretçilere açık olacak. Sergi ve katalog içerisindeki metinler, Almanca ve Türkçe olarak hazırlandı. Sergi, Federal Dışişleri Bakanlığı ve RAG Vakfı tarafından finanse ediliyor.

“Biz Buralıyız” Sergisi

Anatomi Serisi

Entegrasyon Nedir?

17 Nisan 2021

Müze müdürü Heinrich Theodor Grütter, sergiyi tarif etmek için, “Almanya’daki Türk yaşamı konusu daha önce hiç bu kadar geniş ve çok yönlü bir şekilde fotoğrafik olarak belgelenmemişti.” cümlelerini kullandı.  Çağatay, bu geniş kapsamlı çalışmasında Türkiye’den göçün Almanya’yı nasıl değiştirdiğini de gösteriyor.

Fotoğraf kayıtları 30 yaşlarını geçseler de göze oldukça tanıdık ve güncel geliyor. Örneğin, Çağatay’ın fotoğrafladığı bir dönerci dükkanında (Alm. “türkischer Imbiss”) dönerin fiyatı 3 buçuk mark. Birçok fotoğrafta, Türkiye kökenli tezgahtarlar, rengarenk sebzeleri satışa sunuyor. Çağatay aynı zamanda göçmenlerin ve çocuklarının içinde bulundukları iş dünyasını da kaydetmiş. Sergide, 3 yıl önce vefat eden fotoğrafçının çalışmasının gayesini açıkladığı sözlerine de yer veriyor: “Seyahatimin amacı ikinci jenerasyonun toplumsal olarak entegre olup olmadığını göstermekti.” Sergi, ekim ayı sonuna kadar ziyaretçiler için açık olacak.(P)

Burak Gücin

Galatasaray Üniversitesi’nde Sosyoloji programından mezun olan Burak Gücin, sonrasında Heidelberg Üniversitesi’nde Kültürel Çalışmalar alanında yüksek lisansını tamamlamıştır. Ağırlıklı olarak ideoloji, kültür ve göç üzerine çalışan Gücin, Perspektif redaksiyon ekibinin üyesidir.

YAZARIN DİĞER YAZILARI

HABER BÜLTENİ

Perspektif’in içeriklerinden haberdar olmak için kayıt olun

Hakkımızda

Avrupa’ya işçi göçü yarım asrı ardında bırakırken Müslümanlar da bulundukları ülkelerde kalıcı hâle geldiler. Bu durum “vatan”, “aidiyet”, “İslam” ve “Avrupa” gibi birçok kavramın çift taraflı olarak sorgulanmasına neden oldu. Avrupa’da yerleşik bir Müslüman cemaatin oluşması, hem yerleşik kültür ve siyasi düzen için, hem de Müslümanlar için yeni sorulara da kapı araladı.

YAZININ DEVAMI
Gizlilik Sözleşmesi | Şartlar & Koşullar