Arakan Sorunu Arakanlı Müslümanların Kamplara Geri Gönderilmesi Çağrılarına Ret

Bangladeş’te 300’den fazla Arakanlı Müslüman, yeni tip koronavirüs (Kovid-19) dolayısıyla Bhashan Char adasında geçici karantina altında tutuluyor. İnsan Hakları İzleme Örgütünün (HRW) adada tutulan Arakanlıların, ailelerinin kaldığı mülteci kamplarına geri dönüşlerinin sağlanması çağrısını ise Bangladeş, "gerekli yardımın yapıldığı" gerekçesiyle reddetti.

admin 10 Temmuz 2020

Bangladeş Dışişleri Bakanı Abul Kalam Abdul Momen yaptığı açıklamada, adaya gönderilen Arakanlıların kamplarda kalanlardan daha iyi şartlarda yaşadığını belirterek, “Adada bazı Arakanlı (Müslümanlar) kadınlar güzellik salonu işletiyor. Erkekler balık avlıyor ve toprakları ekiyor.” ifadelerini kullandı.

Bangladeş hükûmetinin mültecilerden sorumlu yetkilisi Mahbub Alam Talukder de Bhashan Char adasındaki Arakanlı Müslümanların iyi ve temiz bir çevrede kaldığını söyleyerek, “Hükûmet, düzenli olarak onların gıda ve bunun gibi ihtiyaçlarını sağlıyor.” dedi.

Bangladeş hükûmetinin bir milyondan fazla Arakanlı Müslüman’a baktığını anımsatan Mahbub, “Bunların sadece 306’sı adada doğal afetlere karşı koruyucu önlemlerle çok hoş bir şekilde geliştirdiğimiz bir yere yerleştirildi.” diye konuştu.

HRW, Bangladeş’e daha önce aralarında çocukların da bulunduğu 300’den fazla Arakanlı mültecinin, sık sık sel olaylarının meydana geldiği adadan, Cox’s Bazaar bölgesindeki mülteci kamplarında bulunan ailelerinin yanına dönmesine izin vermeye çağırmıştı.

Arakanlı Müslümanlar, Bhasan Char Adası’na Gitmek İstemiyor

Bangladeş hükûmet yetkilisi Tonmoy Das, 3 Mayıs’ta yaptığı açıklamada, aralarında 15 kadın ve 6 çocuğun bulunduğu en az 29 Arakanlı Müslüman’ın Bengal Körfezi’nde haftalar süren tehlikeli yolculuğun ardından balıkçı teknesiyle Bhasan Char Adası’na ulaştığını söylemişti.  Adaya Arakanlı Müslümanlar için gıdanın yanı sıra doktor ve polislerden oluşan bir ekibin de gönderildiğini belirtmişti.

Mülteci işlerinden sorumlu yetkili Mahbub Alam Talukder, 16 Ocak’ta yaptığı açıklamada, Bhasan Char Adası’nın 100 bin Arakanlı Müslüman’ın yaşaması için hazırlandığı bilgisini paylaşmıştı. Talukder, adada sel gibi olası bir doğal afete karşı yapay set, evler, hastaneler ve camilerin inşa edildiğini söylemişti.

Ana karadaki en yakın yerleşime 52, en yakın adaya ise 30 kilometre mesafede bulunan adaya ulaşım ancak motorlu teknelerle 2 saat yolculukla sağlanabiliyor. Kötü hava koşullarında yolculuk süresi daha da uzuyor. Bangladeş donanmasının ölçümlerine göre denizden ortalama yüksekliği 2,84 metre civarındaki adada nehir erozyonu yoğun görülüyor.

Arakanlı Müslümanların çoğu, Bangladeş hükûmetinin kendilerini yerleştirmeyi planladığı doğal afetlere açık Bhasan Char Adası’na gitmek istemiyor. Uluslararası yardım kuruluşları da olası doğal afetlerin can kaybına neden olabileceği endişesiyle Arakanlı Müslümanların adaya yerleştirilme planına karşı çıkıyor.

Arakanlı Müslümanlara Etnik Temizlik

Myanmar’ın Arakan eyaletinde 2012’de Budistler ile Müslümanlar arasında çatışmalar çıkmış, olaylarda çoğu Müslüman binlerce kişi katledilmiş, yüzlerce ev ve iş yeri ateşe verilmişti.

Arakan’daki sınır karakollarına 25 Ağustos 2017’de düzenlenen eş zamanlı saldırıları gerekçe gösteren Myanmar ordusu ve Budist milliyetçiler, kitlesel şiddet eylemleri başlatmıştı.

Birleşmiş Milletlere (BM) göre, Ağustos 2017’den sonra Arakan’daki baskı ve zulümden kaçıp Bangladeş’e sığınanların sayısı 900 bine ulaştı. BM ve uluslararası insan hakları örgütleri, Arakanlı Müslümanlara yönelik şiddeti “etnik temizlik” ya da “soykırım” olarak adlandırıyor. (AA)

admin

Phasellus eu varius felis. Quisque quis aliquet metus. Vestibulum odio augue, viverra at ligula vel, placerat aliquam erat. Integer maximus facilisis tellus non facilisis. Maecenas ac odio nisi. Etiam lobortis lobortis metus quis feugiat.

YAZARIN DİĞER YAZILARI

HABER BÜLTENİ

Perspektif’in içeriklerinden haberdar olmak için kayıt olun

Hakkımızda

Avrupa’ya işçi göçü yarım asrı ardında bırakırken Müslümanlar da bulundukları ülkelerde kalıcı hâle geldiler. Bu durum “vatan”, “aidiyet”, “İslam” ve “Avrupa” gibi birçok kavramın çift taraflı olarak sorgulanmasına neden oldu. Avrupa’da yerleşik bir Müslüman cemaatin oluşması, hem yerleşik kültür ve siyasi düzen için, hem de Müslümanlar için yeni sorulara da kapı araladı.

YAZININ DEVAMI
Gizlilik Sözleşmesi | Şartlar & Koşullar